Zoom Vomero 5/6

Joggesko! Det XXL & G-sport prakker på deg til stadighet med de samme flosklene!

Jeg er ikke noen fagmann, kun en bruker (som det heter på jobben) – så min review er begrenset til hva føttene mine forteller meg.
Men….det krever litt forhistorie. Jeg begynte nemlig å løpe med noen Asics GT-ett-eller-annet for ca 6 år siden. De var moderat prissatt, så jeg fikk nok det jeg betalte for.
Uansett – jeg fikk løpedilla, og brukte opp de skoene (som andre Asics jeg har brukt falt de fra hverandre rundt storetåa før sålen var død). Så ble jeg litt interessert, og fant ut om overpronasjon og underpronasjon og sånt. Dermed var veien til selvdiagnose kort. Det bar innom mye rart, men jeg endte opp med både Asics Kayano, og noen par Nike Structure Triax som alle er sko for moderat til kraftig overpronasjon. Det funka godt nok – jeg løp tilogmed Oslo Marathon i fjor med nesten nye Structure Triax. I mellomtiden hadde jeg vært hos to forskjellige spesialistsjapper og løpt på mølle – de filmet og analyserte, men klarte ikke å bli enige om jeg var hest eller and. Ut derfra gikk jeg dermed med et par Nike Zoom Elite, og et par Zoom Vomero 5. Eliten var fantastisk å løpe med. Var omtrent som forskjellen mellom sommerdekk og vinterdekk på bilen. De slet jeg i filler etter mange mil, og trist som pokker fant jeg ut at de ikke fantes lenger. Så, redd for å ta sjanser ble Marathon løpt med nye Triax.
Etter dette (som gikk helt flott) prøvde jeg av en eller annen grunn å løpe en tur med Vomero’ene jeg hadde, som hittil kun hadde blitt brukt til spaserturer, spankulering, gressklipping o.l. Det gikk jaggu fint det og. For de som ikke er like Geeky, er dette en myk, nøytral sko til litt underpronerende føtter.
I desperasjon prøvde jeg nye Zoom Elite (av den nye Nike-typen med sålekant i glorete farger). Det var som å løpe med planker. Testa de til godt utpå vinteren, så røyk broddene, og da var de livsfarlige. På med Vomero igjen som hadde bedre feste på glatta. Siden har jeg brukt opp 3 par, og føtter, knær og ankler er så fornøyde atter.
SÅ….hva med disse skoa?

Nike Zoom Vomero 6 - sammenlikning
Den til venstre har opplevd ca 60 mil, den til høyre har trampet halvparten så mange skritt. Hvis du observerer det hvite partiet over sålen (sort såle på den til venstre, rød på den til høyre) kan du tydelig se at den er mer sammenklemt = sliten. Holder seg godt disse panzer-skoa.
Jo – de er helt ok på glatta. De demper fantastisk bra, men kjennes litt svampete og tunge ut – akkurat som vinterdekk på sommeren. De er også tilnærmet uslitelige – jeg har kastet når dempinga er død, og det skjer for min del rundt 70 mil (hvorav 3/4 er på asfalt). De tåler skikkelig med juling, snø, slaps, halvmara i øsende regn, sti og skog, gjørme, 30+ varmegrader. Alt dette har jeg kastet på de flere ganger, men de er rett og slett panzer.
Jeg merker først at de er døde hvis jeg etter å ha løpt en stund på asfalt stopper i 10 sekunder, og så setter i gang igjen. Hvis de da kjennes veldig myke, nesten som små trampoliner, og dette forsvinner igjen, er dempinga på tur. Da er det bare å handle et par til!
Noen som har noen anbefalinger? Jeg savner følelsen racing-følelsen som Zoom Elite ga, og tar gjerne imot tips for bedre/andre nøytrale løpesko (joggesko?!) som passer til en kæll på snaue 80kg som løper mest asfalt ca 3-4 timer hver uke. De kan gjerne være litt racing, men må tåle juling, ikke bli svamper dersom jeg PLOMPER (skjer ofte…), funke i snø, på sti, på grus, i garasjen….mao gode allroundere.

4 thoughts on “Zoom Vomero 5/6”

  1. Ettersom jeg i løpet av kort tid har blitt Adidas-mann på min hals, er det der jeg kan gi noe som helst råd. Jeg overpronerer og bytter i løpet av uka på å løpe med Adistar Salvation (mengdetrening), Adizero Tempo 4 (lettvekt), Adistar Mana 6 (lettvekt) og innimellom Adistar Mana 5 (racing). Jeg har ett par Saucony fastswitch 5 som jeg også er fornøyd med og brukte påGøteborgsvarvet, men leggene/akillessene mine sliter litt med den lave hæl til tå differansen.
    I forhold til Nike oppleves kanskje Adidas skoene som noe hardere i dempingen. Jeg synes det gir en bedre løpsfølelse, men selvfølgelig en smakssak. I alle tilfeller anbefaler jeg deg å handle inn et par racing-sko! Er du glad i Nike er Lunaracer en sko mange anbefaler. Adidas på sin side har Adistar Adios. Lette sko utgjør faktisk forskjell, i det minste psykisk. Bruk de til tempoturer og intervaller + opp til halvmaraton konkurranse. I tillegg er den ujevne belastningen det å bytte på forskjellige sko gir, sunt for muskler og ledd.

  2. Takker for tipset! Må prøve noe annet, skal ta en tur innom xxl/ interGsport og sjekke ut Adios. Lunaracer var litt rar på foten, men har ikke prøvd den annet enn i butikk. Kjenner raskt om de passer foten – er litt bred og har lav bue. Det hadde kanskje inspirert litt mer til å prøve fart? Jeg har jo blitt litt påvirket av Spurtkompaniet og dermed løpt fremfor jogget de siste aleneturene…dessuten digger jeg alliterasjon i merkenavn!

  3. Har akkurat lest meg opp på alliterasjon på google og funnet at det er noe de fleste lefler med uten å vite om det. Adidas har sannsynligvis et noe mer bevisst forhold til det ettersom de kliner til med Adidas Adizero Adios.

    For min egen del har jeg brukt et knapt år på å bygge grunnform gjennom joggeturer. I fjor sommer hadde jeg knapt trent på seks år og hadde litt å ta tak hva angikk kondis. En kamerat som hadde noenlunde samme utgangspunkt som meg klinte til med tempotrening og hovedsaklig intervaller fra første dag. Vi begynte treningen samtidig og hadde samme mål (halvmara i Göteborg). Kameraten min ble kjapt i bedre form enn meg, selvfølgelig ble han også skadd. Det endte med at jeg løp fra han med ca 15 min på halvmaraen.

    Nå har jeg derimot begynt å legge inn flere intervaller og ikke minst tempoturer. Skal man bli kjappere tror jeg nesten det må til. Problemet er at det er så tungt og vondt. Med racingskoene på går det litt lettere. De er jo faktisk bygd for fart.

    Jeg har kun prøvd Adiosene på mølle, og det gir ikke riktig inntrykk. Men jeg har hørt utrolig mye positivt om skoene (også fra folk som overpronerer en smule).

    Har du planer for nye løp? Kun maraton som gjelder?
    For egen del har jeg nesten lovet meg selv at jeg ikke skal løpe maraton. 21 km er det jeg trener mot, 10 km-konkurranse egentlig er favoritten. Neste mål er Nyttårsløpet i Fredrikstad. Planen er at ved å trene mot 3 km skal gjøre meg kjappere også på 21 km. I oppkjøring til 3 km er det nemlig intervaller og tempoturer som gjelder.

  4. Er smertelig klar over at det som funker er tempo…dvs merker det ettersom jeg som regel er mye tregere på vårparten etter å ha kavet meg gjennom vinteren.

    Er påmeldt Gøteborgsvarvet til neste år. Blir mitt 2. løp, men regn ikke med noe fyrverkeri fra min side. Skal nok løpe/jogge flere marathon, men må finne ett som passer. Har en optimistisk drøm om å en gang klare det på under 3:30. Slik dagan no går har jeg ikke sjanse til å trene seriøst etter noe program, det blir å løpe når jeg har tid, dermed ofte på full mage & feil mat, med dårlig tid etc. Har plenty unnskyldninger :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.